آرمه پارسیان | شرکت خدمات درمانی آرمه پارسیان

ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی و زیبایی با نازلترین قیمت

آرمه پارسیان | شرکت خدمات درمانی آرمه پارسیان

ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی و زیبایی با نازلترین قیمت

آرمه پارسیان |  شرکت خدمات درمانی آرمه پارسیان


بایگانی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با انواع دندان ها


برای آشنایی با انواع دندان ها بهتر است اول، ساختار کلی دندان را بررسی کرد. دندان یکی از سخت ترین ساختارهای فک انسان و به صورت کلی جانداران از جمله مهره داران است. این اندام بر روی آرواره ها جای دارد. مراحل اولیه تجزیه و همچنین فرایند هضم غذا بر عهده این عضو می باشد.


از اولین دندان هایی که چندین ماه بعد از تولد نوزاد شروع به رشد کردن می کند، دندان های شیری هستند. این دندان ها معمولا از هفت، هشت ماهگی شروع به رویش می کنند. این رویش اغلب تا دو سالگی ادامه دارد.

دندان های شیری:


تعداد دندان های شیری به 20 عدد می رسد که ده تا از آنها در فک بالا و ده تای دیگر در فک پایین قرار می گیرد. تا سن 7 سالگی کودک به کمک دندان های شیری خود جویدن غذا را شروع می کند.

پس از هفت سالگی دندان های شیری به تدریج جای خود را به دندان های دائمی می دهند.
برخلاف دایمی نبودن دندان های شیری، مراقبت از آن ها تا زمان جایگزین شدن آن ها با دندان های دایمی از اهمیت زیادی برخوردار است. از دست دادن و آسیب دندان های شیری قبل از زمان رشد دندان های دایمی ممکن است در نحوه رشد دندان های دایمی خلل ایجاد کند .با ادامه مطلب آشنایی با انواع دندان ها با ما همراه باشید.


نکات مهم در مراقبت از دندان های شیری و لثه های کودک:


تمیز کردن لثه های کودک با گاز استریل بصورت دو بار در روز

نوشیدن مقداری آب پس از شیرخوردن

شستن لثه های کودک دو بار در روز

شستن دندان ها پس از اولین رویش با مسواکی نرم

پرهیز از خواباندن کودک در حال خوردن شیر با شیشه

آشنایی با انواع دندان های دائمی:


پس از هفت سالگی دندان های دائمی شروع به جایگزین کردن خود با دندان های شیری می کنند. رویش دندان های دایمی با رویش دندان های عقل در هفده سالگی آغاز می شود و تا بیست و سه سالگی ادامه دارد.
هر انسان بالغ در آرواره های خود دارای 32 دندان می باشد.این دندان ها از لحاظ شکل ظاهری و همچنین کاربرد آن ها در فرآیند تجزیه غذا با هم متفاوت می باشند.

تقسیم بندی دندان های دائمی:


دندان های پیش

دندان های نیش

دندان های آسیاب کوچک

دندان های آسیاب بزرگ


دندان های پیش


تعداد این دندان ها هشت عدد است که بر روی مرکز آرواره های بالا و پایین قرار دارند. دندان های پیش به واسطه داشتن ساختاری خاص با لبه ای صاف و برنده در بریدن و خورد کردن اولیه غذا نقش دارند.

 

دندان های نیش


هر انسان بالغ چهار عدد دندان نیش دارد. روی هر کدام از آرواره ها دو عدد دندان نیش چهار دندان پیش را احاطه می کند. این دندان ها به دلیل ساختار کشیده و نوک تیزی که دارند بریدن غداهایی مانند گوشت را تسهیل می کنند.

 

دندان های آسیاب کوچک


دندان هایی با لبه پهن و صاف که دارای عاج هایی ریز می باشند. این دندان ها که بین دندان آسیاب بزرگ و دندان های نیش قرار دارند در خورد کردن قطعات غذا و تبدیل آن به قطعات ریز تر کاربرد دارند.تعداد این دندان ها روی هر آرواره چهار عدد و در کل هشت عدد می باشد.

 

دندان های آسیاب بزرگ


در طرفین آرواره های هر انسان بالغ دندان هایی قرار دارند که مرحله اول فرآیند تجزیه غذا را تکمیل می کنند. این دندان ها نیز دارای سطحی پهن و صاف و دارای عاج های ریز بوده که غذا را کاملا ریز می کنند.

بررسی انواع دندان ها و فیزیک آن ها مستلزم درک آناتومی دندان می باشد. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید چهار نوع دندان وجود دارد که در این مقاله به معرفی هر کدام از آن ها می پردازیم. هر کدام از انواع دندان شکلی متفاوت دارد و بنابراین عملکرد آن ها در فرآیند تجزیه غذا با هم متفاوت است.

 

دندان های عقل


این دندان ها که در سن 16 تا 23 سالگی می رویند، آسیاب بزرگ سوم نیز نامیده می شوند. این دندان ها در فرآیند تجزیه غذا و عمل جویدن نقش چندانی ندارند. با توجه به کاربرد ناچیز دندان های عقل معمولا افراد آن ها را با جراحی در می آوردند.باز کردن فضای کافی برای سایر دندان ها و جلوگیری از سر درد و درد مفاصل فک از دلایل کشیدن دندان های عقل می باشد.
  • ۹۸/۰۴/۳۰
  • armeh parsian

آشنایی با انواع دندان ها

نظرات (۲)

عالی
عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی